Längtar...

Mamma och pappa längtar så himla mycket efter dig grynet, nu får det gärna bli januari!

Idag gjorde vi fiskgratäng, det är riktigt gott.

Såhär gör man:

Man tinar ett fiskblock, torsk använder vi.

Sedan har man lite smör i en ugnssäker form, lägger i fisken och saltar. Sedan drar man över alu. folie, in i ugnen på 200 grader i ca 15 min. Idag var vår fisk genomfrusen, tror vi hade den inne i 30-40 min gick hur bra som helst det med.

Ja sedan ska man ha potatismos, man kan ta pulvermos men hur gott är det? Så gör eget mos, koka potatis, tillsätt lite smör och mjölk, kör med elvispen. Krydda sedan efter smak med salt och vitpeppar.

Sedan ska man göra en dillsås: då tar man 2 msk smör som man smälter i en kastrull, vispa ner 3 msk mjöl och sedan 4 dl mjölk (låt koka lite) Sedan smaksätter du med 2 krm salt och 1 krm svartpeppar, 1 dl finhackad dill (finns dill på burk med, då behöver man inte ha 1 dl).

Ta ut fisken efter angiven tid, häll av det blöta som kan bli. Lägg mos runt fisken och häll sedan över dillsåsen över fisken och moset. Sedan avslutar du med att strö 1 dl ost över och in i ugnen på 250 grader tills osten fått färg.

Mycket gott och enkelt!

KÄRLEK / Erika

Kommentarer
Postat av: L

Mycket gott!



Sån gjorde jag ofta förr, fast jag hade räksås istället för dillsås :)



Min sambo äter ju inte fisk :/

2011-11-22 @ 12:57:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0